نه‌تنها در ایران، بلکه در جهان کمتر کسی پیدا می‌شود که تابه‌حال نام مریم میرزاخانی را نشنیده باشد و او را نشناسد. مریم میرزاخانی ریاضی‌دان برجسته ایران و جهان بود و تحقیقات ارزنده‌ای در حوزه ریاضیات انجام داد و نظریه‌های مهمی را به اثبات رساند. او در طول عمر کوتاهش افتخاراتی را کسب کرده است که کمتر کسی توانسته به آنها دست یابد. در این مقاله از افتخارات و بیوگرافی مریم میرزاخانی خواهیم گفت.

بیوگرافی مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در ۲۲ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران به دنیا آمد. به‌گفته خودش، در کودکی آرزو داشته نویسنده شود و هیجان‌انگیزترین لحظات کودکی‌اش را به مطالعه رمان سپری می‌کرده و هر چیزی را که به دستش می‌رسیده به‌سرعت می‌خوانده است. البته وقتی بزرگ‌تر شد، علاقه به ریاضیات در وجودش ریشه دواند و در سال‌های دبیرستان تصمیم قطعی گرفت که در رشته ریاضی ادامه تحصیل دهد. به‌این‌ترتیب در دبیرستان و دانشگاه، رشته ریاضی را برای تحصیل انتخاب کرد.

مریم میرزاخانی یکی از دانشجویان بااستعداد و موفق دانشگاه صنعتی شریف بود. او پس از تکمیل تحصیلات خود در مقطع فوق‌لیسانس، تصمیم به مهاجرت و ادامه تحصیل در آمریکا گرفت. کارنامه درخشان مریم میرزاخانی سبب شد که او بورسیه دانشگاه هاروارد شود و دوره دکترای خود را در این دانشگاه در کشور آمریکا بگذراند.

وی در سال ۲۰۰۴ مدرک دکترای خود را گرفت و در ۲ دانشگاه پرینستون و استنفورد مشغول به تدریس شد. به‌دلیل علاقه زیادش به تحقیق و پژوهش، کمک‌هزینه تحصیلی دانشگاه هاروارد را رد کرد تا در مؤسسه ریاضیات کلی (Clay) در دانشگاه پرینستون نیوجرسی به‌عنوان محقق فعالیت کند. او در ۳۱سالگی به درجه استادتمامی رسید.

مریم میرزاخانی در ریاضیات نظری شامل فضاهای مدول، نظریه تیچمولر، هندسه هذلولی، نظریه ارگودیک و هندسه سمپلتیک تخصص داشت.

جوایز و افتخارات مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی در المپیاد
مریم میرزاخانی (سمت چپ) و باقی دانش‌آموزان المپیادی

مریم میرزاخانی در سال‌های فعالیتش جوایز گوناگونی گرفت و در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۴ موفق به کسب مدال طلای ریاضی در المپیاد کشوری شد. این موفقیت باعث شد او به المپیاد جهانی ریاضیات در هنگ‌کنگ و کانادا راه یابد و در این مسابقات نیز مدال طلا را از آن خود کند. علاوه بر این، موفق شد بیشترین امتیاز را بین همه دانش‌آموزان شرکت‌کننده کسب کند.

او در سال ۲۰۰۹ جایزه بلومنتال را از آن خود کرد. طبق اعلامیه انجمن ریاضی آمریکا، این جایزه مهم ریاضی به‌خاطر خلاقیت استثنایی و تز دکترای مبتکرانه به مریم میرزاخانی اهدا شد، تزی که در آن ابزارهای گوناگونی برای به‌دست‌آوردن نتایجی در ۳ مسئله مهم ترکیب شده‌ بودند، از هندسه هذلولوی گرفته تا روش‌های کلاسیک فرم‌های اتومورفیک و تقلیل سیمپلکتیک.

مریم میرزاخانی اولین ایرانی و اولین زن جهان بود که در سال ۲۰۱۴ برنده مدال فیلدز شد. این جایزه ارزشمندترین نشان علمی رشته ریاضیات است که به آن عنوان نوبل ریاضیات را نیز داده‌اند.

جوایز و افتخارات مریم میرزاخانی در یک نگاه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها