همه ما هدف‌هایی را برای زندگی‌مان در نظر داریم، اما بسیاری از اوقات بعد از مدتی تلاش برای دستیابی به آنها، دیگر مثل سابق برای آنها زمان و انرژی صرف نمی‌کنیم و از مسیر خارج می‌شویم. هنوز به آن هدف علاقه داریم، اما برای تلاش مجدد و بازگشت به مسیر اهدافمان احساس ناتوانی می‌کنیم. در این مقاله، با بیان ۱۰ نکته مهم به شما کمک می‌کنیم به مسیر اهدافتان بازگردید.

۱. هدفتان را دوباره ارزیابی کنید

یکی از دلایل اصلی رهاکردن هدف این است که آن هدف به‌اندازه کافی واضح و قابل‌اندازه‌گیری نیست. اولین قدم برای موفقیت این است؛ تعیین هدفی که قابل‌اندازه‌گیری باشد . اینکه صرفا تصمیم بگیرید سالم‌تر باشید و به خودتان بگویید «می‌خواهم سالم‌تر باشم.» اما معیار مشخصی برای موفقیت خود تعیین نکنید، فقط باعث ابهام و سردرگمی‌تان می‌شود. به‌جای این کار، بهتر است تغییرات مدنظرتان را مشخص کنید و بر اساس آنها اهدافتان را تعیین کنید. مثلا هدف «۳ بار ورزش ۳۰دقیقه‌ای در هفته» را تعیین کنید که هم قابل‌اندازه‌گیری است و هم سبب می‌شود به خواسته خود، یعنی سالم‌تربودن، برسید.

۲. برای عادت‌هایتان برنامه‌ریزی کنید

اگر می‌خواهید عادت جدیدی را به زندگی خود اضافه کنید، با برنامه‌ریزی برای انجام آن عادت موفقیت‌تان را تضمین کنید. هدف شما نوشتن است؟ روزهای فرد رأس ساعت ۹ صبح روی صندلی روبه‌روی کامپیوترتان بنشینید و دست‌تان را روی صفحه کلید بگذارید تا در مسیر هدفتان قرار بگیرید. می‌خواهید به دورانی برگردید که مرتب ورزش می‌کردید؟ زمان و مکانی را در نظر بگیرید که باید این اتفاق بیفتد. مثلا هر یکشنبه و سه‌شنبه ساعت ۱۷ به باشگاه بروید.

راه دیگر این است که عادت جدید را به عادات فعلی‌تان گره بزنید. راهکارش این است که از یک محرک برای یادآوری عادت فعلی‌تان استفاده می‌کنید. می‌خواهید از پوست‌تان مراقبت کنید؟ با خود قرار بگذارید که همیشه بعد از شست‌وشوی دست، از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

اینکه به خود بگویید «به‌زودی این کار را انجام می‌دهم» فایده‌ای ندارد. شما باید بدانید که دقیقا قرار است کِی و کجا کار مدنظرتان را انجام دهید. شما سیستمی لازم دارید که انجام این کار را به شما یادآوری کند.

۳. اهداف کوتاه‌مدت تعیین کنید

هر هدفی که دارید، چه خانه‌تکانی عید باشد و چه پس‌انداز پول برای خرید خانه، آن را به اهداف کوتاه‌مدت و کوچک‌تر تقسیم کنید. به‌جای اینکه هدفی را برای کل سال تعیین کنید، مشخص کنید که در این هفته می‌خواهید چه کاری انجام دهید. احتمال دستیابی به هدف «پس‌انداز ۵۰۰هزار تومان در هفته» بسیار بیشتر از این است که بخواهید در سال جاری ۲۰میلیون تومان پس‌انداز کنید. به‌کمک اهداف کوتاه‌مدت می‌توانید در برابر وسوسه به تعویق‌انداختن کارها مقاومت کنید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها